Tsumami Salad

28-05-2020

Een heerlijk zout smaakbommetje met een tsunami aan umami (wat basically 'hartigheid' wilt zeggen en onze vijfde smaak naast zout, bitter, zout & zuur is). Ik heb de tonijn gemarineerd: klinkt sjiek, is poepsimpel. En lekker joh! Boven dit bordje waan je je prompt in een zalig smaakvolle, japanse keet waar zacht gespierde mannen beheerst rond sushi fladderen, met keurig opgerolde broeken, gemanicuurde baarden, geometische tattoos, nonchalante coupes en hun totaal niet nonchalante instapictureperfect meisjes. Geen idee waar ik dit beeld vandaan haal. Het kwam en het ging weer - I blame it on the cycle... Hoewel, misschien zien jullie wel hetzelfde als je dit slaatje eet? LET ME KNOW!!

La base: de slaaj

  • komkommerslingers (de komkommer met een dunschiller gewoon blijven schillen tot ge niet meer kunt)
  • verse spinazie
  • als ge de tijd, de middelen, de goesting en de paksoi hebt: effe roerbakken en derbij matsen.

Voor de gemarineerde tonijn

  • grote eetlepel hoisin (kan ook met soyasaus maar ik raadt het je aan te kopen, echt de moeite)
  • grote eetlepel misopasta (is totaal niet hetzelfde maar kan zeker ook met gewoon mosterd, een slecht bewaard geheim dat ik ooit heb gepikt uit een recept van Pascal Naessens: soyasaus en mosterd zijn stiekem héle goede maatjes! Het lijkt wel een overspelig koppel, zo maf en ongekend. En toch zijn ze volgens mij helemaal klaar om voor de wet te trouwen. Ik geef mij bij deze graag op als getuige - mocht iemand soya of mosterd kennen? Let me know!)

Om uw umami-feest mee af te toppen

  • zacht gekookt tikkeneike
  • sjalotje (of rode ui of pijpajuin) over de lengte fijn snijden en over uw slaatje strooien
  • nigellazaad
  • sesamzaad
  • sesamolie (indien niet voorradig gewone olijfolie of andere olie naar keuze)
  • azijn (ik had rode wijn, doe gerust een ander azijntje, zoals rijstazijn of zelfs balsamico overleeft hier wel)
  • sriracha (als ge nog altijd niet weet wat dat is of als ge da nog altijd niet hebt: ga dan nu naar de winkel of huil in een hoekje, tis uw verdiende loon potverdekke wat is er MIS me u?!)
  • mocht ge toevallig sechuan peper hebben dan kunde die hier heel voorzichtig ook over grinden, maar DOE RUSTIG DAARMEE want da heeft veuuul geldingsdrang da bazeke
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin